انگيزههاي دروني - كاربرد انگيزههاي دروني
نگاهي به مفهوم انگيزه دروني و عوامل موثر بر آن
اگر حس ميكنيد براي انجام دادن امور روزانهي خود انگيزه نداريد، اگر نميتوانيد با وجود ارائهي پاداشهاي مختلف، كاركنانتان را به انجام امور شركت ترغيب كنيد و مسئوليت پذيري كارمندان را افزايش بدهيد، با خواندن اين مطلب ميتوانيد ريشهي مشكل را پيدا كنيد و با روشهايي براي افزايش انگيزه دروني آنها آشنا شويد. اگر دليل شما براي مطالعهي اين مطلب، افزايش اطلاعاتتان دربارهي انگيزش است، بنابراين براساس انگيزه دروني عمل كردهايد، اما اگر هدف شما از خواندن اين مطلب انجام يك تكليف دانشگاهي است تا از گرفتن نمرهي بد دوري كنيد، براساس انگيزه بيروني عمل كردهايد.
بهعنوان مثال در محيط كاري، استفاده از پاداش و مزايا، يكي از راهكارهاي ايجاد انگيزه در كارمندان است (افزايش انگيزه بيروني)، اما اگر از انگيزه دروني استفاده كنيد، ميتوانيد بهره وري كاركنان را افزايش بدهيد و به سطح بالاتري از كيفيت دست پيدا كنيد. آنها ميگويند: «اگر افراد بهخاطر ذاتِ خودِ فعاليت، آن را انجام بدهند نه به اين خاطر كه به دنبال پاداش باشند يا از عواقب انجام ندادنش فرار كنند، آن فعاليت مفرح، فريبنده و لذتبخش است و خودش يك انگيزه دروني تلقي ميشود. در كتاب «مقدمهاي بر روانشناسي: دروازهاي به ذهن و رفتار، همراه با نقشه ذهني» نويسنده انگيزه دروني را اينگونه تعريف ميكند: «انگيزه دروني زماني رخ ميدهد كه عمل ما هيچ ربطي به پاداشهاي بيروني ندارد.
مثلا رقابت ورزشكار و بهدست آوردن جايزه در مسابقات ورزشي، از ديد عدهاي بهعنوان تأييد شايستگي و لياقت ورزشكار قلمداد ميشود اما از نظر بعضي ديگر وسيلهاي براي تطميع يا اجبار به نظر ميرسد. وقتي نتيجهي اين فعاليتها را مشاهده ميكنيد، احساسات مثبت توأم با حس شايستگي سراغتان ميآيد، بهخصوص اگر بتوانيد با مفاهيم جديدي آشنا بشويد و در انجام يك كار، مهارت پيدا كنيد. متأسفانه، اغلب نظريهپردازان اين حوزه پيشنهاد ميكنند از آنجايي كه دانشآموزان يادگيري را خستهكننده ميدانند، بهتر است آموزش برمبناي انگيزههاي بيروني انجام شود. فعاليتهايي وجود دارند كه آنها را تنها بهخاطر لذتبخش بودنشان انجام ميدهيم، مثلا رسيدگي به گياهان، كشيدن نقاشي، بازي كردن، نوشتن يك داستان يا خواندن كتاب.
پاورپوينت كاربرد انگيزههاي دروني
در ادامه ابتدا بخشي از متن اين پاورپوينت را براي شما آورده ايم ، سپس فهرست مطالب و در انتها تصويري از پيش نمايش اسلايدهاي اين پاورپوينت را براي شما قرار داده ايم تا بتوانيد جزئيات آن را مشاهده كنيد و در صورت تمايل در ادامه مطلب آن را دانلود نماييد. و … فهرست مطالب مقدمه آموزش و پرورش و كاربرد انگيزههاي دروني مراكز ، سازمانهاي و ارگانهاي جامعه و كاربرد انگيزش دروني معايب و مزاياي كاربرد سيستم انگزش دروني پايان عنوان : كاربرد انگيزههاي دروني فرمت : پاورپوينت حجم : 1. به فرض انگيزش پيشرفت اين دانش آموز به عنوان يك انگيزش دروني مورد تقويت قرار گرفته باشد وي هم در دوران تحصيل و هم در آينده و يا شغلي خود چنين فعاليتها و عملكردهايي را همچنان در خود نشان خواهد داد.
افرادي كه با تحمل انواع سختيها و مشقتها به دنبال رسيدن به اهداف خود هستند در واقع از انگيزش دروني خود به عنوان نيرو دهنده و تقويت كننده استفاده ميكنند. بطور كلي زماني كه به دنبال ايجاد تغييرات پايا و مستمر هستيم و زمان كافي براي اعمال برنامهها داريم كار با سيستم انگيزش دروني نتايج مفيدتر خواهد داشت. كمتر تلاش و فعاليتي به نتايجي مفيد و كارآيي ميانجامد و كمتر فردي را ميتوان سراغ داشت كه بدون رضايت لازم فعاليتي را به صورتي مطلوب عملي سازد. فعالسازي و تقويت انگيزش دروني در دانش آموزان اهداف مبتني بر يادگيري آنها را برآورده خواهد ساخت و دوام و پايايي آنها را تضمين خواهد كرد.
پاورپوينت كاربرد انگيزههاي دروني پاورپوينت كاربرد انگيزههاي دروني شامل 33 اسلايد است و براي دانشجويان روانشناسي كاربرد دارد. شناسه محصول :85882 موضوع : روان شناسي فرمت اصلي فايل : pptx تعداد صفحات : 33 تعداد بازديد : 216 حجم فايل: 1. بر اين اساس برنامههاي اجتماعي و انواع فعاليتها دائما به دنبال شيوههايي هستند كه كارايي و عملكرد را بهتر و مفيدتر ميسازند. چنين دانش آموزي نه صرفا بر مبناي كسب نمرات برتر ، جوائز و امتيازات ويژه ، بلكه بر اساس انگيزههاي دروني خويش وارد عمل خواهد شد. هر چند تفاوتهايي از لحاظ شرايط كاربردي اين دو دسته انگيزش وجود دارد و هر يك در موقعيتهاي خاصي عملي تر و مفيدتر واقع ميشوند.
بررسي نيازها و عوامل انگيزشي دروني و بيروني (مطالعه موردي كاركنان دانشگاه آزاد اسلامي واحد ابهر)
نشاني: تهران، بزرگراه اشرفي اصفهاني، نرسيده به پل بزرگراه شهيد همت، خيابان شهيد قموشي، خيابان بهار، نبش كوچه چهارم، پلاك 1. بررسي نيازها و عوامل انگيزشي دروني و بيروني (مطالعه موردي كاركنان دانشگاه آزاد اسلامي واحد ابهر). بررسي نيازها و عوامل انگيزشي دروني و بيروني (مطالعه موردي كاركنان دانشگاه آزاد اسلامي واحد ابهر). بررسي نيازها و عوامل انگيزشي دروني و بيروني (مطالعه موردي كاركنان دانشگاه آزاد اسلامي واحد ابهر).
تفاوت انگيزه دروني و بيروني چيست ؟
انگيزه بيروني در واقع همان نيرويي تحريك كننده اي است كه سبب مي گردد، جهت دستيابي به پاداش يا پيشگيري ازمجازات شدن، نوعي ديگر رفتار كنيم، در حقيقت هنگامي كه جهت اخذ تاييديه از رئيس، اضافه كاري مي نماييد، يا جهت ممانعت از جريمه و تنبيه شدن، به موقع سر كار آماده مي شويد، انگيزه هاي بيروني در قالب مسابقات، رقابت ها و همچنين دستيابي به يك پاداش هم نمايان مي شوند. در نتيجه هنگامي كه انگيزه هاي دروني مثل شوق و انجام امور گوناگون به قصد لذت بردن و كشف فرصت ها، يادگيري يا شكوفا نمودن استعدادهايي كه در درون تان وجود دارد، نمايان مي شوند، شما احساس خوبي را تجربه خواهيد نمود.
از عامل مهم و اساسي همكاري و رقابت در امر تقويت انگيزه دروني نبايستي غافل ماند، در حقيقت رقابت هم به معناي هيجان و رضايتي است، كه از پشتكار جهت رسيدن به سطحي از توانايي و مهارتي كه سايرين دارند، به دست مي آيد. در واقع به فيدبك مثبت بفرستيد و با ارائه بازخورد مثبت به مديراني كه با تعريف و تمجيد به ارتقاء انگيزه شما كمك فراواني مي نمايند، به نوبه خود انگيزه فراواني دهيد، تا مديريت را با موفقيت بيش از پيش ادامه دهند. به اين صورت كه برخي از روزها بلند شدن از خواب، تحرك داشتن و به انجام رساندن تكاليف مرتبط به كار يا مدرسه و تدارك غذا براي خانوار دشوارتر از ساير ايام مي گردد؟ همه و همه به انگيزه دروني و بيروني بر مي گردد.
خواندن كتاب جهت آماده شدن براي يك امتحان، تحرك داشتن جهت از بين بردن چربي هاي اضافي بدن، مرتب كردن منزل براي رسيدن ميهمانان و هزاران مورد ديگر مثل همين موارد را ميتوان جزء كاربردهاي انگيزه دانست. هنگامي كه انگيزه دروني شما سعي دارد، شما را به سمت انجام كاري بكشاند، در مسير و زمان انجام كار به لذت و رضايت مي رسيد اين يعني آن چيزي كه انجام مي دهيد، خود به تنهايي پاداش و جايزه مي باشد. هنگامي كه در فضاي اطراف، چيزي حس كنجكاوي را بر مي انگيزد، اين احساس در شما پديدار شده و جهت يادگيري و آموزش بيشتر شما را تحريك مي نمايد و در نهايت سبب قوي نمودن كنجكاوي شناختي تان مي گردد.
برچسب: ،