دلتاس خاص دلتاس خاص .

دلتاس خاص

كمپوزيسيون - كمپوزيسيون در تصوير

جامع ترين آموزش تركيب بندي در عكاسي | قوانين و تكنيك ها

 براي درك بهتر موضوع به عكس زير كه تقريبا ۱۵ سال پيش ثبت كردم دقت كنيد، زاويه و تركيب عكس را طوري انتخاب كردم تا مجموعه شمع هاي نامنظم در تقابل با مجموعه صورت هاي افراد كه نظم خاصي دارند قرار گيرد. وقتي در صحنه اي با عناصر متعددي روبرو هستيد كه به لحاظ ساختار در ۲ گروه مختلف اما شبيه هم قرار مي گيرند بهتر است طوري كادر بندي كنيد تا عناصر مشابه هر گروه در كنار هم و در تمايز با گروه ديگر باشد. هدف از اجرا اين تكنيك خلاصه سازي سوژه هاي مختلف اما مشابه در ۲ يا ۳ گروه است، خلاصه سازي اي كه باعث مي شود بيننده سريعتر و بهتر عناصر و اِلمانهاي موجود در عكس را درك كند. اگر افق منظهر را بروي خط راهنماي يك سومِ بالايي دهيد يك سوم از عكس به آسمان اختصاص داده و اگر در خط پاييني قرار دهيد يك سوم به زمين اختصاص داده شده است.

در نسبت طلايي عناصر عكس بروي خطوط صاف عمودي و يا افقي قرار مي گيرند اما در نسبت طلايي عناصر بروي خطوط منحني فيبوناچي (منحني حلزوني) چيدمان مي شود. براي ساده سازي و استفاده از اين نوع تركيب بندي كافيست منحني نسبت طلايي (شكل پايين) را بروي كادر مورد نظر كرده و سوژه را در محل مناسب ثبت كنيد. عناصر مختلف در هنر مفاهيم روانشناسي مختلفي دارند، خطوط هم از اين قاعده مستثني نيست كه در ادامه بطور خلاصه به مفهوم هر كدام مي پردازيم:. اصل مجاورت يعني عناصر مرتبط در عكس را بصورت گروه بندي نشان دهيم و از پراكندگي سوژه ها كه باعث گمراه شدن ذهن بيننده مي شود جلوگيري كنيم. اين نوع تركيب بندي نسبت به نسبت يك سوم كمي پيچيده تر است كه باعث مي شود بيننده زمان بيشتري را به درك مفهوم و يا داستان عكس اختصاص دهد.

در اين شرايط وزن بخشي از عكس از ساير نواحي بيشتر است و سوژه براي جلب توجه و انتقال مفهوم به شكل برجسته در يك طرف كادر خودنمايي مي كند. براي تهيه عكس متقارن كافيست كاملا مقابل و وسط سوژه قرار بگيريد و تناسب قرارگيري سوژه را در چپ و راست و يا بالا و پايين كادر حفظ كنيد. شايد استفاده از تقارن در عكسهاي پرتره و بعضي سوژه ها بدترين انتخاب باشد اما در عكاسي از بازتاب مناظر در آب بسيار جذاب و ديدنيست. رعايت نسبت طلايي در عكاسي نسبت به قانون يك سوم كمي پيچيده تر بنظر مي رسد اما انتخاب مناسب تري براي تركيب بندي بسياري عكسها است. با افزايش كنتراست بين قابي مثل شاخه هاي يك درخت در پيش زمينه و منظره ي موجود در بكگراند عمق بيشتري در عكس مي توان ايجاد كرد.

 

نوار كناري

عنصر خط در گرافيك كه از حركت يك نقطه و يا اتصال نقاط مختلف بدست مي آيد سبب القاي حس جهت به بيننده مي شود و بدين صورت يك كمپوزيسيون مي تواند با كمپوزيسيوني ديگر تفاوت داشته باشد. اجزاء تصوير در گرافيك شامل نقطه، خط، شكل، جهت، تناليته، رنگ، بافت، بعد و مقياس هستند كه يك يا چند مورد از آنها در كنار يكديگر سبب خلق يك اثر گرافيكي مي شوند. نحوه استفاده از اين عناصر در كنار يكديگر كمپوزيسيوني ايجاد مي كند كه تفاوت در كمپوزيسيون بين آثار مختلف بصري ويژگي و شخصيت متفاوتي در هر اثر ايجاد مي كند. كمپوزيسيون علاوه بر اينكه يك ويژگي از يك اثر بصري محسوب مي شود، خود نيز اجزايي دارد كه تفاوت در آن ها سبب تفاوت در كمپوزيسيون نهايي اثر مي گردد.

در واقع كمپوزيسيون به معني نحوه قرارگيري اجزا تصوير در كنار هم و نحوه ارتباط آن ها با يكديگر به هدف خلق منظور نهايي هنرمند از اثر مي باشد. بسته به شكل اجزا گرافيكي مثلا خميده بودن يا راست بودن يا تيز و شكسته و يا نرم و منحني بودن كمپوزيسيون متفاوت خواهد بود. يكي از ويژگي هاي هر تصوير گرافيكي خواه نقاشي باشد يا عكس، نحوه چيدمان عناصر تصوير در آن يا كمپوزيسيون است. براي رسيدن به يك كمپوزيسيون جذابتر بهتر است تصوير نهايي كاملا متعادل يا كاملا نامتعادل باشد. منظور از حالت مثبت يا منفي بودن المان هاي تصوير است كه كمپوزيسيون هاي متفاوتي ايجاد مي كند. در ادامه برخي اجزاي مختلف يك كمپوزيسيون تصويري به همراه مثال نشان داده شده است.

به علت تناليته هاي مختلف كمپوزيسيون هاي مختلفي در تصاوير وجود دارند. شكل يا فرم نيز مي تواند در كمپوزيسيون آثار مختلف تفاوت ايجاد كند. منظور از وزن تعادل در وزن اجزا گرافيكي در چپ و راست تصوير است. به اين صورت يك كمپوزيسيون مي تواند متعادل يا نامتعادل باشد. ذخيره نام، ايميل و وبسايت من در مرورگر براي زماني كه دوباره ديدگاهي مي‌نويسم.

اهميت تركيب بندي در عكاسي Composition in Photography

عناصر پايه در تركيب بندي (Composition basic Elements) در تركيب يك عكس، اجزا و عناصر بصري گوناگوني بكار مي رود كه مي توان آنها را در چند دسته كلي تحت عنوان عناصر پايه در تركيب بندي، طبقه بندي نمود:  قطع تصوير (Format)  نقطه (Point)  خط (Line)  شكل (Shape)  بافت (Texture)  رنگ (Color)  روشنايي (Lightness or Tone). اين عناصر در چند مقاله زير كه در همين وب سايت موجود است مورد بررسي قرار گرفته اند كه مي توانيد به آنها مراجعه نماييد: ـ عناصر پايه در تركيب بندي: بخش 1- قطع تصوير و نقطه ـ عناصر پايه در تركيب بندي: بخش 2- خط و شكل ـ عناصر پايه در تركيب بندي: بخش 3- بافت، رنگ و روشنايي.

كساني كه براي ارتقاي تركيب بندي تصاوير خود تكنيك هاي آن را مي آموزند و آنها را بكار مي گيرند، پس از مدتي تغييرات فاحشي در كيفيت بصري عكس هاي خود مشاهده خواهند كرد و اين موضوع به شكل روندي رو به رشد و فزاينده در تجربيات عكاسانه آنها ادامه مي يابد. با تحقيقات انجام شده نشان داده اند كه حركت چشم ها هنگام ديدن تصاوير(Eye movement) در بيننده غربي به اين صورت است كه چشم ابتدا قسمتي از تصوير را مي بيند كه در سمت چپ محور عمودي و تا حدودي بالاي محور تقارن افقي قرار دارد و سپس به سمت راست حركت مي كند. مثلا با انتخاب يك روزنه ديافراگم بزرگتر مي توان عمق ميدان را كاهش داد و در نتيجه عناصري كه در جلو و عقب ناحيه وضوح عمق ميدان قرار دارند تار ديده شوند و به اين طريق عناصري كه در ناحيه حداكثر شارپي تصوير قرار گرفته اند، مورد تاكيد قرار گيرند.

فنون تركيب بندي (Composition Techniques) علاوه بر عناصر پايه، فنون و تكنيك هاي متعددي نيز در تركيب بندي مطرح مي باشند كه در طي سال ها تجربه توسط تصويرسازان مختلف شكل گرفته است تا بتوان از طريق آنها به تركيب بندي هاي قوي تر و جذاب تري دست يافت. مقالات مرتبط: ـ عناصر پايه در تركيب بندي: بخش 1- قطع تصوير و نقطه ـ عناصر پايه در تركيب بندي: بخش 2- خط و شكل ـ عناصر پايه در تركيب بندي: بخش 3- بافت، رنگ و روشنايي ـ ژرفانمايي يا پرسپكتيو در عكاسي ـ نسبت طلايي و قاعده يك سوم ها. با يادگيري تكنيك هاي تركيب بندي به تدريج مهارت شما افزايش مي يابد بطوريكه پس از مدتي در خلق آثار خود به صورت ناخودآگاه از آنها استفاده مي كنيد و توجه به تركيب بندي به فرايندي طبيعي در عكاسي شما بدل خواهد شد.

 

منبع


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۸ دى ۱۴۰۰ساعت: ۰۵:۴۶:۲۰ توسط:ستار يكتا موضوع:

ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :